fredag 12 maj 2017

Tema Våren: Näringskedjor

Denna vecka har temat inriktats på att arbeta mot kunskapskravet "kunna ge exempel på kopplingar mellan djur och växter i näringskedjor". Vi inledde med att prata om naturens kretslopp och om hur växterna, som är de enda som kan producera sin egen "mat"/energi och hur den sedan går vidare till växtätare och rovdjur och där sedan nedbrytarna gör sitt jobb, så att näring och ny jord återvänder till jorden och kretsloppet börjar om och ger näring till de nya växterna.
Vi läste och färglade en liten bok "Mitt i naturen",som på ett trevligt sätt berättar om detta för barn.
Vi fortsatte med att göra en bok om sambanden i naturen och naturens kretslopp. Dessa fick vi också färglägga, klippa ut och sätta ihop till en liten bok! Dessa sätter vi sedan in i vår "finbok", som vi kallar den!
Vi pratade sedan specifikt om begreppet näringskedjor och gav många exempel på kedjor med producent, konsument och toppkonsument! Det kunde ju också finnas många konsumenter mellan producent och toppkonsument! Det här tyckte barnen var roligt!
Tillsammans med Milena, i smågrupperna fick eleverna tillverka egna näringspyramider, där det gällde att placera ut producenter, konsumenter och toppkonsumenter på rätt ställe!
I vår lärandematris fokuserar vi på den sista kunskapskravet i vårt "Tema våren" och ser vilka rutor vi satsar att nå!

1 kommentar:

Anonym sa...

Inspirerande, var hittar man den fina boken "mitt i naturen"?