Spelplanen bestod av ett papper med talen 1-36. (Detta kan utökas om man använder träningar med fler sidor) Arbetet utfördes i lärpar (två och två) som inte vanligtvis arbetar tillsammans, då detta arbetspasset bestod av blandade grupper från båda klasserna.
Båda personer i lärparet fick fem kuber att satsa på spelplanen och lägga ut på de produkter de trodde skulle komma upp. Den person i paret som fyllde år sist på året fick börja att slå två tärningar. Talen lästes sedan upp av personen som slog tärningarna, som en multiplikation och samma person svarade med produkten.
När båda visste produkten fick lärparet se om någon av dem satsat på den på spelplanen. Om någon gjort det så fick personen ett poäng. De som behövde fick lov att ta hjälp av en multiplikationstavla, eftersom vi nu tränar och repeterar tabellerna.
Efter omgång 1, fick lärparet se vem som fått flest poäng och diskutera om man skulle tänka annorlunda i satsningen inför omgång 2.
I omgång två satsades det på nytt och en ny spelomgång startade.
Mellan omgångarna och i slutet av lektionen utvärderade lärparet sitt samarbete och vilka slutsatser de än så länge sett på hur man kunde satsa smart på spelplanen. Vi lyfte smarta sätt att tänka i helgrupp på slutet. Nästa vecka fortsätter vi med detta arbete...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar