fredag 27 oktober 2017

Avslutning av tema "Världen"

Idag har vi sammanfattat och avslutat vårt tema! Vi ritade flaggor som framsida till vårt samlade material och vi gick igenom vår lärandematris för att se vad vi lärt oss och hur mycket vi kunde kryssa i. Innan matrisen fylldes i gjorde vi några övningar kring barns rättigheter och orsaker till att människor flyttar. Vi använde oss av några metoder,, där alla elever måste vara aktiva och både tänka själva och tillsammans. Vi började med att fundera enskilt kring en flervalsfråga: Vilken av följande rättigheter finns med i Barnkonventionen?
Eleverna funderar för sig själva och skrev ner alternativ A B C eller D på sin whiteboardtavla. Man skulle inte visa varandra.
Eleverna häll därefter upp sina tavlor och visade mig, för att sedan diskutera sitt beslut med sin lärkompis (två och två). I paret skulle man förklara och motivera sitt beslut och nästan alla hade skrivit alternativ D. När paren diksuterat en stund, så lyftes tankar i helklass och vi diskuterade samtliga alternativ. Slutligen kom vi fram till att det är alternativ B, som står med i barnkonventionen -rätten att leka!
Nästa övning gick ut på att fundera på orsaker till att människor flyr eller flyttar. Enskilt fick eleverna skriva ner en orsak på sin whiteboardtavla. De arbetade tre och tre i denna övning. När man skrivit en orsak till flytt/flykt gick man vidare till kompisens tavla, läste vad hen skrivit och skrev dit en annan orsak. Likadant gick det till en tredje gång. Läste igenom vad där redan stod och skrev dit en tredje orsak. Därefter var man tillbaka till sin egen tavla, där man började skriva. Då läste alla upp de tre orsakerna till flytt, för gruppen. En effektiv övning, där orsakerna till flytt och flykt repeterades. I båda övningarna var alla elever aktiva delaktiga hela tiden!
Samtidigt som allt tema-material samlades ihop till fina häften och flaggorna målades, så var det dags att fylla i de två sista raderna i lärandematrisen, som handlade om barns rättigheter och orsaker till flytt. Läraren gick runt till varje elev och kollade av vad som kunde kryssas i.

Inga kommentarer: