fredag 19 januari 2018

Klassrumsregler del 2

Del 2 av arbetet med klassrumsregler började med att hemgrupperna fick ta del av sammanställningen över förra veckans klassrumsregler, som tagits fram av varje hemgrupp.




 I den kooperativa strukturen Bygga en triangel gäller det för hemgruppen att enligt en triangel diskutera sig fram vilken av reglerna som är allra viktigast. Därefter gradera de nästkommande, för att i detta fallet välja ut de fem viktigaste klassreglerna.


Eleverna läste igenom och ringade in viktiga regler.


Det svåraste var att rangordna och gradera reglerna. Det fick bara vara fem regler.


Varje hemgruppsmedlem har en siffra och tärningen avgjorde vilket siffra som redovisade gruppens resultat för resten av klassen. På så vis måste alla elever vara aktiva och veta vad som bestämts i gruppen. Alla grupper redovisade väldigt bra och genomtänkta regler.

Nästa vecka presenteras vilka fem regler vi ska ha i vårt klassrum och alla har varit delaktiga att ta fram dem!


Inga kommentarer: