Nä eleverna funderat och skrivit ner regler för sig själv, var det dags att redovisa tankarna i sin hemgrupp. Här kunde alla elever komma till tals och alla i gruppen lyssnade på varandra. Strukturen vi använder när vi tänker först enskilt och därefter delar med oss i lärpar/hemgrupper är EPA. I denna får eleverna tid att tänka själva och därefter är alla elever delaktiga och aktiva med att dela med sig av sina tankar, samt att lyssna aktivt på sina hemgruppskompisar.
Hemgruppen skulle nu enas om fem viktiga klassrumsregler. Alla i gruppen skulle vara lika delaktiga i besluten och alla skulle vara överens om de fem reglerna. Eleverna fick börja med att se om några i gruppen tänkt på samma regler, då kunde de börja med att enas kring dem. Den kooperativa strukturen i denna del av arbetet är Mötas på mitten. I mitten skrivs de gemensamt överenskomna reglerna upp. I detta arbete användes vanliga skrivpapper istället.
Alla i hemgruppen får berätta vilka klassrumsregler som man kommit på och som är viktiga. De andra har i uppgift att lyssna aktivt.
Emellanåt avbryts lektionen för att utvärdera hur samarbetsreglerna följs. Det gäller att alla deltar lika mycket, att alla lyssnar på varandra, att det pratas med små bokstäver så att inte andra grupper störs och att peppa varandra och ge beröm!
De överenskomna reglerna skrivs ner på ett gemensamt papper. Det gäller att alla i hemgruppen är aktiva, samarbetar och kommer överens om vilka regler som ska väljas ut.
När alla hemgrupper var färdiga och skrivit ner sina överenskomna regler, så fick en person i varje grupp redovisa gruppens beslut. I varje hemgrupp hade medlemmarna fått varsin färg och läraren drog lott om vilken "färg" som skulle redovisa från gruppen. Detta medför att alla gruppdeltagare måste ta ansvar och delaktig i arbetet.
I nästa vecka fortsätter arbetet med att välja ut fem klassrumsregler utifrån vad alla hemgrupper kommit fram till!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar