fredag 9 mars 2018

"Kloka pennan"

Veckan kapitel i matteboken har handlat om att addera och subtrahera ental i
talområdet 100-1000. Vi har testat ett nytt sätt att arbeta, som kallas “Kloka
pennan”. Med den strukturen tränar vi hur man samarbetar och hur vi faktiskt är
till hjälp för varandra. En kooperativ struktur.


Vi inledde lektionen med att fundera på hur ett samarbete går till, hur vet vi att vi
samarbetar. På tavlan fick eleverna komma med förslag hur vi kan se och höra
att ett samarbete pågår. Många kloka förslag kom. Vi skrev upp några på tavlan,
som vi under lektionens gång, kom tillbaka till och såg om vi följde.





Strukturen “Kloka pennan” går till så att eleverna arbetar i sina lärpar,
två och två. I detta fallet var det två sidor i matteboken, som eleverna skulle
arbeta med tillsammans. Den ena personen i lärparet höll pennan och
skrev och den andra personen förklarade matteuppgiften och sa svaret.

Därefter turades man om, så man både var den som höll penna och skrev,
samt den som tänkte och förklarade.







Eleverna klarade detta jättebra! Det enda de tyckte var konstigt var att
bara hälften av svaren stod i boken, eftersom man bara skrev i sin bok
när man höll pennan. Jag förklarade att de ändå varit delaktiga i alla
matteuppgifter.


Samarbetskriterierna utvärderades under lektionens gång och
eleverna fick fundera på om det var någon som kunde bli ännu
bättre till nästa gång. Kul och lärorikt sätt att samarbeta och lära!

Inga kommentarer: