onsdag 27 mars 2019

Hållbar utveckling-förnybar energi

Förnybar energikälla: Vattenkraft

I vårt tema Skåne, arbetar vi nu med hur vi ska göra för att behålla vårt vackra landskap och ta hand om naturen och miljön inför framtiden. Vi har arbetat med några förnybara energikällor och icke förnybara energikällor. Denna vecka var det dags att testa en av de förnybara energikällorna när vi arbetade i våra smågrupper.

Vi inledde med ett litet experiment där alla fick sätta på en plastpåse på sin ena hand och försluta den runt handleden. Därefter skulle skulle vi vänta och se vad som hände. Under tiden repeterade vi vad som menades med förnybara respektive icke förnybara energikällor och gav förslag på vilka de kunde vara.


Efter en stund riktade vi uppmärksamheten på handen i påsen igen och eleverna fick berätta hur det kändes och vad de kunde se. 
-Varmt, konstigt, klibbigt, vått, var några av alla förklaringar som kom. 
-Det är vatten i påsen.
-Jag ser vattendroppar på plastpåsen.

Experimentet har många ingångar till olika diskussioner, beroende på vad syftet är. Den här gången var syftet främst att dra en parallell till jordens uppvärmning. Handen skulle jämföras med jordklotet och påsen med vår skyddande atmosfär. När vi släpper ut för mycket koldioxid stannar för mycket värme kvar innanför atsmosfären och jordklotet värms upp. Följden av uppvärmningen blir också att vattnet avdunstar snabbare och det kan bli häftigare regn. Vattnets kretslopp kan vi se i plastpåsen.


Efter det inledande experimentet gick vi över till dagens huvuduppgift, som var att titta närmare på vattnet som energikälla. Vi skulle tillverka och testa ett vattenhjul med hjälp av en blompinne, ett äpple och utklippta mjölkkartongsbitar.



Vi gick därefter ut på skolgården för att testa att få fart på vattenhjulen.





Efter några testomgångar kom fantasin igång och eleverna fick en massa roliga idéer att testa, som t.ex att testa två vattenhjul på samma gång.





Eleverna fick också idéer om hur man kunde samla upp vattnet när man hällt på hjulet, så att vattnet kunde återanvändas.






Fungerar det med tre vattenhjul samtidigt?


Så roligt eleverna hade och vilket engagemang och kreativitet som infann sig!


Inga kommentarer: