torsdag 7 mars 2019

Programmering i hemgrupper


Den här veckan har vi fortsatt programmeringen i vårt Skånetema. Det var dags att lösa uppdragen, skriva programmeringskod och testa om det fungerade.


Varje hemgrupp arbetade med fyra olika roller, så att alla var aktiva och hade sina ansvarsområden. Rollerna vi hade kallade vi: Sekreterare, Reporter, Kontaktansvarig och Kontrollant.



Sekreteraren hade i uppgift att skriva programmeringen, som Reportern tänkte ut och berättade för gruppen. Den kontaktansvariga hade i uppgift att fråga den vuxne om gruppen hade en fråga, men fick även i uppgift att flytta Bluebot enligt programmeringskoden. Kontrollanten såg till att alla tog ansvar för sin roll, samt var den person som drog och läste uppdragskortet.



Programmeringskoden skrevs med hjälp av fyra olika pilar. Ett steg framåt, ett steg bakåt, sväng höger, samt sväng vänster. Programmeringen skulle skrivas uppifrån och nedåt.



Bluebot användes till programmeringen.




Hemgrupperna peppade varandra under arbetets gång, som här med en speciell high five!



Här njuter läraren av elevernas arbete och engagemang!



För att alla elever skulle få prova alla moment, så byttes rollerna efter varje omgång. Alla elever provade på samtliga roller.






Uppdragen såg väldigt olika ut och kunde vara mer eller mindre avancerade.





Kontrollanten läste upp uppdragskorten och höll koll på att alla tog ansvar för sin roll.



Sekreteraren skrev koderna, enligt reporterns instruktioner.



Kontaktansvarig hade kontakt med läraren och var den som fick testa programmeringskoden.






Elevernas mål var att tänka ut, skriva och testa att programmeringen fungerade. Förutom programmeringen, tränade eleverna på Skånes geografi och skulle kunna återge namn på städer och minst en sjö, en ö, en ås och ett angränsande hav. Det sociala målet var att ta ansvar för sin roll. Programmeringsmålet, samt det social målet utvärderades gemensamt i hemgruppen i slutet av lektionen. Kunskapsmålet om Skånes geografi avslutades med en exit ticket, där varje elev enskilt skrev ner vad de kunde på en lapp under 2 minuter.


Inga kommentarer: