fredag 2 februari 2018

Judendomen, kristendomen och islam

Idag har arbetet om de Abrahamitiska religionerna handlat om att reda på hur mycket kunskap man fått med sig. Genom att använda strukturen Turas om, fick eleverna i lärpar visa sin kunskap för varandra.



Uppgiften gick ut på att placera rätt förklaringar till rätt bilder eller begrepp. En person i taget fick lägga ut förklaringarna, som den andra personen gav. Den här gången fick inte lärkompisen hjälpa till.









När en person var färdig, så skulle lärkompisen ge beröm och berätta vad man gjort bra. Om det behövdes hjälp, så fick lärkompisen hjälpa till nu. Därefter var det dags för den andra personen att göra samma sak.



Lektionen fortsatte med strukturen "Sant eller falskt".



När eleverna  var färdiga fortsatte de med att i sina lärpar skriva sanna och falska påståenden om religionerna. Kul att få lov att ljuga lite! ;-)












De sanna och falska påståendena samlades in. Alla elever fick ut en whiteboardtavla, penna och torkduk. Läraren läste upp ett påstående i taget och eleverna fick enskilt skriva sant eller falskt. Vid uppmaning visades tavlorna upp och läraren fick en snabbkoll på vilka kunskaper gruppen visade.




Vilka fantastiska elever!


Den sista uppgiften bestod av att skriva upp symbolen, heliga skriften och heliga byggnaden för de tre religionerna. Detta gjordes också enskilt, då det var den enskilda kunskapen som skulle redovisas.








En stolt elev!




En annan stolt elev!



En stolt lärare med elever!😀




Inga kommentarer: