Rollerna som vi tyckte passade var sekreteraren, som dokumenterade de naturvetenskapliga undersökningarna, materialförvaltaren, som såg till att allt material fanns på plats och lämnades tillbaka, fokushållaren som såg till att gruppen fokuserade på rätt saker och höll sig till ämnet, samt uppmuntraren som kom med positiv feedback och glada kommentarer.
Eftersom vi hade fyra experiment, så kunde alla gruppmedlemmar prova på samtliga fyra roller. Dessa utvärderades emellanåt.
Första experimentet gick ut på att se vad som hände när man förde magneterna ihop med varandra, med samma poler och olika poler.
Sekreteraren dokumenterade resultaten.
För att komma ihåg rollerna och deras uppgifter, så har vi bildkort som stöd.
Uppmuntraren såg till att gruppen gjorde t.ex en high five, när gruppen gjort något bra eller var klar med ett experiment.
I andra experimentet skrev sekreteraren med hjälp av sina gruppmedlemmar upp olika saker, som gruppen ville testa om de var magnetiska eller inte. När listan var ifylld, kunde materialförvaltaren hämta sakerna som skulle testas.
Dessa var magnetiska...
och dessa var inte, kom en grupp fram till.
Det tredje experimentet gick ut på att testa hur många gem man kunde sätta efter varandra på en magnet. Hur mycket orkar den magnetiska kraften att bära?
Här testas vad som är mgnetiskt.
Bordet var magnetiskt.
Eleverna var väldigt aktiva i sitt arbete och klarade sina roller bra. Vi stoppade arbetet ibland för att utvärdera arbetet och utifrån det göra det ännu bättre. Så kul vi hade!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar