söndag 14 oktober 2018

Teknik och magnetismskapande i smågrupperna!


På fredagar arbetar vi med båda klasserna blandade, uppdelade i fyra grupper och får då möjlighet att ha eleverna i halvklass-stora grupper, Det är fantastiskt! Denna fredag hade vi en grupp med programmering, en grupp med no/teknik, en grupp med planeringsperiodens utvärdering och en grupp där det handlade om värdegrund.

Detta inlägg visar gruppen där det arbetades med no/teknik. Tidigare i veckan arbetade eleverna med fyra experiment, där eleverna följde instruktioner, utförde experimenten och dokumenterade. På dagens station fortsatte vi med magnetism och även teknik, men utan instruktioner. Material som inspirerade till teknik och magnetismexperimenterande dukades fram och därefter var det upp till eleverna att komma med idéerna och skapandet.

Vid teknikbyggandet fanns det tillgång till sugrörsliknande rör i olika färger och storlekar, samt "fästen" som man kunde sätta mellan rören. På det sättet gick att fritt konstruera olika geometriska former och skapelser. 




Ju längre eleverna höll på, desto fler idéer kom de på!



De som ville byggde någonting själv och de som ville bygga tillsammans gjorde det.




En elev hade med sig sin teknikbok med mycket inspiration.



Vid en magnetismstation fanns en låda med diverse magneter, kompasser, olika ämnen att testa etc



Här kom någon på att man kunde testa vilka material som var magnetiska.



Vid några andra stationer fanns möjlighet att använda magneter på bilar och utan att röra bilarna ha bilrace.



Några elever kom på att man kunde sätta i ett snöre i en magnet och använda det som fiskespö. Vilka saker fastnar? Hur mycket kan en magnet bära?


Hur många magnetiska kulor orkar magneten att hålla kvar? 7 stycken blev rekordet.


För att fiska bättre kunde man stå på en stol.



Hur nära kan magneterna komma varandra innan de dras ihop? Detta testade några och kunde med hjälp av linjalen mäta avståndet.

Här gick det inte längre! De drogs ihop. Ca 6 centimeter.



Bilrace kunde man ha även med fyra bilar.



Vad händer egentligen med kompassen när man rör en magnet fram och tillbaka nära den?



Bilarna kunde smyckas med diverse andra magneter.

Får vi göra detta nästa fredag också? hördes från de flesta eleverna! :)


Inga kommentarer: