torsdag 4 oktober 2018

Vi tränar multiplikation tillsammans!


Inför dagens matematiklektion testade vi en ny struktur i kooperativt lärande, nämligen Fråga, fråga, byt. Målen för lektionen var att träna tvillingtalen, samt att kunna röra sig lugnt i klassrummet och samarbeta. Vi gick tillsammans igenom hur det hörs och ser ut när vi genomför arbetet.



För det mesta när vi arbetar kooperativt, så förtydligar vi det med att ta fram ballongen som visar vilken struktur vi använder. Denna gång visades ballongen Fråga, fråga, byt. Ballongerna finns på en vägg i klassrummet.



Övningen den här gången gick ut på att varje elev hade ett kort med ett tvillingtal t.ex 7x7, eller 5x5. När man startade höll man upp en hand i luften, vilket visade att man var ledig. Två lediga elever gick fram till varandra och hälsade.


En i paret startade med att läsa upp tvillingtalet på sin lapp. Den andra svarade och fick positiv feedback från sin kompis.


Därefter läste den andre upp sitt tvillingtal, fick svar och gav positiv feedback.



När båda läst sina tal, svarat och gett beröm, så var det dags att byta lappar.


Innan det var dags att hitta en ny ledig kompis, med den nya lappen med tvillingtal, så gavs en high five som tack för gott arbete och samarbete!


Efter lektionen utvärderades både kunskapsmålet och det sociala målet! Och det var tydligt: När ska vi göra detta igen?!!!



Inga kommentarer: