söndag 21 oktober 2018

Problemlösning i lärpar

Vid några tillfällen denna vecka har eleverna arbetat med problemlösning i matematik. Målen vid första tillfället såg ut enligt nedan:


Eleverna blivit trygga och säkra på att uttrycka och sätta ord på hur samarbetsförmågorna ser ut och hörs. Dessa är därefter lätta för eleverna att utvärdera både under lektionens gång, samt efteråt.


Eleverna arbetade med problemlösning i sin mattebok, där de skulle se till att få med alla viktiga delar som ska finnas med. Till hjälp gick vi igenom vad man skulle tänka på.


Eleverna arbetade därefter i sina lärpar genom att turas om att läsa, förklara och berätta hur man skulle skriva uttrycket. Den person som inte läste och förklarade hade i uppgift att lyssna och därefter tycka till eller lägga till något som saknades. Om någon var osäker, så hjälptes paret åt.


Eleverna arbetade mycket bra tillsammans och var engagerade och delaktiga.



En annan problemlösningsuppgift i veckan, var att klura ut hur man kan få en "trasig" miniräknare att visa de svar man önskar.


Hur kan du få svaret svaret 50, genom att använda knapparna 2, 3, x och +, med så få knapptryck som möjligt?



Inga kommentarer: