Nu har vårterminen hos treorna startat och de nationella proven närmar sig. I fredags fick eleverna därför prova att tillsammans göra ett delprov från ett gammalt nationellt prov. Eftersom eleverna var grupperade i halvklass-stora grupper, så fanns inte den vanliga lärkompisen i samma grupp. Arbetet skulle därför ske i nya lärkompispar, som inte används i vanliga fall.
Uppgiften var att se till att båda i paren förstod och kunde förklara en uppgift innan man fick gå vidare till nästa uppgift. I samarbetet skulle eleverna se till att båda var aktiva och lyssnade på varandra.
Någon grupp fick arbeta tre stycken för att det inte gick jämnt ut i par.
För att man inte ska prata för högt är det viktigt att komma ihåg att sitta nära varandra. Då räcker det med att använda linjalrösten.
Lärparen arbetade tillsammans med uppgifterna och i slutet av lektionerna fick paren berätta och förklara för varandra hur man löst uppgiften. Samarbetet utvärderades också!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar