Målen var att lära sig något nytt om hemgruppskompisarna och att lyssna på varandra. Vi gick tillsammans igenom vad det innebär att lyssna på varandra och använde ett y-kort för att visa det.
Alla hemgrupper fick en stencil med frågor, uppskrivna i ett 6x6-rutnät. Med hjälp av två tärningar slog en person i taget fram koordinaterna för vilken fråga som skulle ställas. Personen som slog tärningarna, letade därefter upp rätt ruta och ställde frågan till sina gruppkompisar och svarade även själv på frågan.
Därefter fick nästa person i gruppen slå tärningarna och ställa frågan. På så sätt vara alla lika delaktiga i arbetet.
När en fråga i rutsystemet ställts, så ströks den frågan.
Eleverna var väldigt aktiva och engagerade i uppgiften.
Avslutningsvis utvärderades målen genom att grupperna diskuterade hur det hade gått med att lyssna på varandra och om de kunde berätta något nytt om kompisarna, som de inte tidigare visste. Var och en i gruppen fick avsluta med att berätta något nytt om varandra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar