Vi har fortsatt vårt tema "Lekplatsfysik" med att fördjupa oss i de begrepp vi testade på skolgården förra veckan. Vi tränade på detta i våra hemgrupper med hjälp av strukturen
Karusellen. I klassrummet satte jag upp A3-papper på sju olika ställen.
På varje lapp stod ett begrepp.
Begreppen var följande: Tyngdkraft, friktion, jämvikt, balans, stödyta,
tyngdpunkt och Vad är en kraft?
tyngdpunkt och Vad är en kraft?
Varje hemgrupp startade vid en station och under två minuter fick de skriva vad de tillsammans visste om begreppet. Tärningen slogs om vem (vilken siffra i gruppen) som skulle vara sekreterare.
Efter två minuter gick gruppen till nästa station, läste igenom vad föregående grupp skrivit och skrev till nya kunskaper i ämnet. Nästa på tur i gruppen blev sekreterare.
Innan eleverna startade "Karusellen", hade vi gått igenom vilka kunskaps och sociala mål vi arbetade med under lektionen.
Hemgrupperna förflyttade sig från station till station som en "karusell" tills de besökt samtliga stationer.
Alla elever var sekreterare vid någon station och när man inte skrev, så bidrog man med tankar och idéer om vad som skulle skrivas.
Så här syns, hörs och känns det när alla deltar aktivt och lyssnar på varandra!
När grupperna kommit tillbaka till sin startposition tog de med sig lappen till sitt bord och läste tillsammans igenom hela texten, som nu blivit lång.
Grupperna förberedde sig tillsammans och läste igenom allt som nu stod på lapparna för att vem som helst skulle kunna redovisa innehållet.
Därefter bestämde tärningen vem som redovisade och läste upp vad alla grupper skrivit till begreppet. Övriga i hemgruppen stod som stöd runt personen som redovisade och hjälpte till om det behövdes.
Så här mycket text blev det till varje begrepp i båda klasserna!
Lektionen avslutades med att vi utvärderade lektionens kunskapsmål, samt det sociala målet. Kunskapsmålet utvärderades även enskilt i lärandematrisen, där varje elev fick självbedöma hur säkra de kände sig just då på de begrepp vi arbetat med. Om eleven kände sig helt säker, sattes ett helt kryss i rutan framför begreppet, om eleven kände sig halvsäker, sattes det ena strecket av krysset och kände eleven sig fortfarande osäker lämnades rutan tom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar