Utifrån svaren som eleverna gett i utvärderingen, fortsatte vi vårt arbete.
Förklaringarna samlades ihop och blev 18 exempel, som vi kunde titta närmare på.
Förklaringarna samlades ihop och blev 18 exempel, som vi kunde titta närmare på.
Syftet var att fundera på att man kan skriva förklaringar som visar olika kvaliteter
och är på olika “hållplatser”. I Skolverkets material Dino (diagnosmaterial i NO)
används “hållplatser”, som olika steg i en matris. Det finns hållplats 1,
hållplats 2 och hållplats 3. Enkelt kan man säga att ett svar/förklaring på hållplats 1,
är en förklaring med enkla vardagliga ord och hållplats 3 är en förklaring med korrekta
vetenskapliga begrepp.
och är på olika “hållplatser”. I Skolverkets material Dino (diagnosmaterial i NO)
används “hållplatser”, som olika steg i en matris. Det finns hållplats 1,
hållplats 2 och hållplats 3. Enkelt kan man säga att ett svar/förklaring på hållplats 1,
är en förklaring med enkla vardagliga ord och hållplats 3 är en förklaring med korrekta
vetenskapliga begrepp.
Vi gick igenom de tre hållplatserna och gav exempel på hur de kunde låta,
utifrån förklaringen vad som hände med stenarna när barnen släppte dem
från olika ställen på jorden.
utifrån förklaringen vad som hände med stenarna när barnen släppte dem
från olika ställen på jorden.
Varje hemgrupp fick ut de 18 svaren som jag skrivit ihop utifrån deras egna formuleringar.
Tillsammans skulle de nu klippa ut, läsa varje formulering och diskutera fram
vilken hållplats svaret borde hamna på.
Tillsammans skulle de nu klippa ut, läsa varje formulering och diskutera fram
vilken hållplats svaret borde hamna på.
Eleverna arbetade i sina hemgrupper. En elev i taget tog upp en av de utklippta förklaringarna och läste högt för sin grupp. Tillsammans diskuterade gruppen på vilken hållplats svaret passade.
Så här kunde det se ut i en grupp.
Eleverna var jätteduktiga på att diskutera fram var de tyckte att svaren hörde hemma. När alla grupper var klara gick vi igenom alla formuleringar och grupperna fick berätta varför de tyckte att de hamnade på de olika hållplatserna.
Den avslutande uppgiften blev att gruppen tillsammans skulle skriva en förklaring till bilden med stenarna och jordgloben, som skulle vara med naturvetenskapliga begrepp och hamna på hållplats 3.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar