hemgrupper,
lärpar och nytt tema!
Så spännande! Vårt nya tema är "Lek-
platsfysik" (kraft och rörelse) och
inleddes med en kort filmsnutt om
vad en kraft är. Eleverna slumpades
med glasspinnarna och fick ge exempel
krafter de sett på filmen.
Hela tavlan fylldes av exempel!
Målet för lektionen var att alla i hemgruppen skulle kunna ge exempel på vad en kraft är, samt att alla skulle lyssna och delta aktivt. Som vanligt beskrev eleverna hur det ser ut, hörs och känns för att veta hur det sociala målet går till. En elev uttryckte det så fint när vi skulle fylla i hur det känns att man lyssnar på varandra och alla deltar aktivt "Det känns att man är med i gruppen"!
När vi gått igenom lektionens kunskapsmål, samt det sociala målet arbetade eleverna i sina nya lärpar. Uppgiften var att först enskilt tänka på andra krafter än de som skrivits på tavlan och därefter berätta för varandra. (EPA) Istället för att lyfta exempel i helklass när paren pratat med varandra, så valde vi att dela lärparen, så att alla fick gå till en ny lärkompis. Hos den nya lärkompisen turades båda om att ge exempel på vad de pratat om i sitt "riktiga" lärpar. På så sätt var alla elever hela tiden delaktiga och höra många exempel på vad en kraft är från flera personer. Effektivt sätt att arbeta på!
I temat "Lekplatsfysik" arbetar eleverna utifrån lärandematrisen som är gjord efter kunskapskraven i lgr 11. I det nya temat ingår många fysik och teknikbegrepp, som vi kommer att arbeta med.
När vi gått igenom lärandematrisen så valdes fem begrepp ut, som vi framöver kommer att att arbeta
mycket kring. Dessa fem begrepp fick hemgrupperna i uppgift att fundera kring. Hemgrupperna skulle tillsammans skriva ner vad de redan kände till om begreppen i sin hemgruppsbok. På så sätt blev den gemensamma förförståelsen tydlig.
När försförståelseuppgiften var klar, gick vi tillbaka till vilka mål vi hade haft för lektionen. För att se om alla i gruppen kunde ge exempel på vad en kraft är, så gjorde alla grupper rundor, där var och en gav ett exempel och sedan tog nästa vid och så vidare. Ungefär tre varv gjorde alla grupper. Gruppen diskuterade därefter hur de uppnått det sociala målet med att lyssna och vara aktiv. Varje grupp skulle skriva ner något de skulle tänka extra på till nästa gång.
I hemgruppsboken skrev varje grupp ner lektionens mål högst upp. Därefter kom förförståelseuppgiften kring de utvalda begreppen. Sist kommenterade grupperna hur de uppnått målen och vad de skulle tänka på till nästa gång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar