torsdag 14 februari 2019

Arbete kring näringskedjor i lärpar

Förra veckan arbetade vi med fakta kring vårt landskapsdjur Kronhjorten. Vi fick lära oss många nya spännande saker, som eleverna skrivit en faktatext om i svenskan den här veckan. Förra veckan inledde vi även arbetet kring näringskedjor och begreppen producent, konsument, toppkonsument och nedbrytare och det fördjupade vi oss i den här veckan.


Efter en genomgång läste vi en text tillsammans om näringskedjor, som mynnade ut i att lärparen tillsammans fick placera in växter och djur under rätt rubrik. Eleverna diskuterade tillsammans fram var de hörde hemma och drog streck till rätt plats.


Det sociala målet som lyfts fram extra den här veckan är "Att reagera positivt på varandra", så eleverna gjorde ett T-kort till det målet. De bestämde hur det skulle höras och synas när man gjorde det. Därefter utvärderade vi det målet både före och efter lektionen.


Flera lärpar hade olika tecken och hälsningar till varandra för att säga "bra jobbat"!


En annan variant.


Lärparen fortsatte med att skriva en egen näringskedja med producent, minst en konsument och avsluta med en toppkonsument. Målet var att eleverna skulle kunna minst en näringskedja efter lektionen.



När eleverna skrivit en näringskedja som de var nöjda med, skulle de träna på att lära sig den utantill, så att de utan att titta på pappret kunde berätta den för någon annan.


Med en "Switcheroo" delades sedan lärparen upp och flyttades till nya provisoriska grupper. Eleverna hamnade med tre nya kompisar, alla med sin egen näringskedja, som de gjort med sina lärkompisar. I den nya gruppen, fick varje elev redovisa sin näringskedja och fick på så sätt höra tre nya näringskedjor från de andra eleverna. sedan fick eleverna flytta hem till sin egen grupp igen...




Lärparen fick en sista uppgift att träna på för att se om de förstått näringskedjor och dess begrepp. det blev en uppgift där det gällde att klura ut vad som var "sant eller falskt" i näringskedjorna som fanns representerade på ett papper.


Eleverna fick rätta näringskedjorna och skriva i vilken ordning de skulle komma på riktigt.



Avslutningsvis var det dags för lärparen att utvärdera kunskapsmålet att kunna minst en näringskedja, samt det sociala målet att reagera positivt på varandra. Lärparen gjorde det i form av att de fick avsluta med att säga en näringskedja för sin kompis och då visa att de kunde kunskapsmålet. För att utvärdera det sociala målet gick lärparet igenom om de följt T-kortet som visade hur det hördes och syntes. De diskuterade vad de gjort bra och vad de kunde tänka på till nästa gång. Alla avslutade med att tacka varandra på sina egna sätt!





Till sist fick glasspinnarna avgöra vilka som fick redovisa sin utvärdering i helklass!



Inga kommentarer: