Efter sportlovet var det dags för nya hemgrupper för eleverna. Alltid spännande med nya lärkompisar och hemgrupper att samarbeta med, samtidigt som det för en del är kämpigt att byta till en ny grupp. Precis som det är för oss vuxna också.
Redan när eleverna fått reda på sina nya grupper, kunde man höra hur de i smyg började spåna på sitt nya gruppnamn. Den här gången hade dock vi vuxna bestämt vilka gruppnamnen skulle vara, för att passa till vårt tema Skåne, som vi arbetar med nu. Alla våra 14 hemgrupper, skulle heta namnet på en skånsk stad. Det blev sju städer/klass. För att inte vi vuxna skulle bestämma vilken grupp som hette vad, så använde vi slumpgeneratorn.
Vi slumpade fram vilket namn varje grupp skulle få och därefter var uppgiften att i gruppen göra en flagga som representerade staden. Målet var att alla i gruppen skulle kunna berätta något om "sin" stad efter lektionens slut.
För att känna till någon fakta om staden, så fick hemgrupperna börja med att tillsammans läsa faktatexter och välja ut viktiga saker. Eleverna kunde också söka information och bilder från datorerna.
Efter faktaläsande var det dags att komma överens hur flaggan skulle se ut och hur den skulle representera staden.
Alla i hemgruppen skulle delta aktivt och samarbeta.
En del grupper valde att dela upp uppgifter, där några letade bilder på datorn, medan någon annan började på flaggan. De hjälptes åt väldigt fint med att berätta hur bilden såg ut på datorn, eller vilka färger det skulle vara.
Goda exempel på aktivt deltagande och samarbete lyftes i hela klassen under lektionens gång. T.ex som här där man ser hur gruppen sitter nära varandra för att alla ska kunna hjälpas åt och föra att alla ska höra varandra utan att behöva prata högt.
När alla grupper startat med sina flaggor och kommit igång var det dags för en liten rast. Efter rasten började lektionen med att hemgrupperna skulle vara spioner.
För att se de andra gruppernas arbeten och få ytterligare inspiration och idéer, så gick hemgrupperna runt och "spionerade" på varandras flaggor. Hemgruppen skulle hålla ihop och gå runt helt tysta i klassrummet och bara samla tankar och idéer från de andra gruppernas arbeten, för att dela med sig i hemgruppen när man kom till sin egen plats igen.
Väl på plats igen, satte hemgrupperna igång med sina egna flaggor och med ny inspiration
När gruppflaggan var klar, fick hemgrupperna i uppgift att göra sina egna gruppregler. Varje hemgrupp kom överens om vad som skulle gälla i sin grupp, så att alla kände sig inkluderade i gruppen och att samarbetet fungerade. Utkasten är gjorda och ska sedan renskrivas och följas upp.
Sista uppgiften blev att gå tillbaka och utvärdera målen. Varje elev fick i sin hemgrupp berätta någon fakta om deras stad och utvärdera delaktighet och samarbete. Nästa gång ska flaggorna redovisas av varje hemgrupp. Det sak bli spännande att höra!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar