torsdag 14 februari 2019

Efterarbete av matteläxan och repetition av digital tid

Den här veckan var det dags att avsluta matematikområdet digital tid och tidsskillnader. Veckan inleddes med att vi skulle få koll på vad vi kunde och vad vi eventuellt behövde träna mer på. Som vanligt startade vi första mattelektionen med att arbeta i lärpar med matteläxan.

Matteläxa har eleverna varje vecka och är då en repetition på vad vi gör på lektionerna den veckan. Inget innehåll är alltså nytt för eleven. För att alla elever ska vara aktiva vid läxgenomgången arbetar eleverna i sina lärpar och går igenom läxan. Eleverna turas om att berätta hur de löste uppgifterna och hur de kom fram till svaret och därefter jämför de sina svar. Det blir många spännande diskussioner när svaren blivit olika. Läxgenomgången blir alltså ännu ett lärtillfälle.





Eleverna turas om att förklara hur man kan tänka för att komma fram till svaret.


För att kunna samarbeta bra så behöver man sitta nära och vara fokuserad med blicken på uppgiften. När man sitter nära kan man hålla ljudvolymen lagom.



Lektionen fortsatte med samma kunskaps och sociala mål. Nästa uppgift var att tillsammans i lärparen arbeta med diagnosen i matteboken, som tar upp innehållet i kapitlet. Eleverna använda Kloka pennan" som innebär att en penna och en bok används. Eleverna turas om att hålla i pennan, skriva svaret och förklara uppgifterna. På så sätt kan båda eleverna hjälpa varandra om de stöter på några klurigheter, samtidigt som de får koll på vad de känner sig säkra på och vad de behöver träna mera på.





Inga kommentarer: