För att veta hur man ligger till mot kunskapsmålen och de sociala målen för lektionerna, gör vi ofta utvärderingar både inom lektionerna, efter lektionerna och i slutet av veckan.
Varje fredag gör vi någon utvärdering av målen vi arbetat med i olika ämnen under veckan, för att se vad vi kan och vad vi ska fortsätta arbeta med, alltså vad vi har kvar. Varannan vecka gör vi vår tvåveckorsplanering som är lite större och täcker målen som vi arbetat med under två veckor.
De andra fredagarna gör vi vår utvärdering i "Röda tråden"-boken, där också veckoplaneringen står. Ibland blir utvärderingen på andra sätt, som t.ex i fredags, då vi fick lite ont om tid och jag snabbt fick tänka om, men ändå ville ha med utvärderingen.
Varje hemgrupp fick en whiteboardtavla, penna och duk. Gruppen skulle tillsammans fundera på frågor som vi arbetat med under veckan. Svaret/svaren skulle skrivas ned och när tiden var ute höll gruppen upp sina svar. Jag fick då en snabb insikt i hur grupperna tagit till sig kunskaperna.
Frågorna var varierande och handlade om olika ämnen t.ex. Skånes öar, Vårt landskapsdjur Kronhjorten, svenskmeningar som började med tidsord och digital tid och tidsskillnader. Eleverna tyckte det var ett roligt sätt att visa sina gruppkunskaper på och nästa fredag blir det tvåveckorsutvärderingen, då de enskilda kunskaperna ska visas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar